Zonnebloemen
In elke leefgroep begint de dag met de kring. Een moment waarop de kinderen om beurt kunnen vertellen over hun ervaringen thuis, op school of elders. Dit gebeurt volgens bepaalde afspraken zodat iedereen aan bod kan komen en iedereen gehoord wordt. Het is in de eerste plaats de bedoeling dat de leerlingen er hun ervaringen kwijt kunnen, maar soms wordt er ook gewerkt met themakringen. Enkele voorbeelden hiervan zijn actualiteitskring, voorleeskring, kalenderkring, kring rond de klok... en nog veel meer.
De leerstof wordt samengesteld naargelang het niveau van de leerling. Niet alle kinderen maken dezelfde of evenveel taken. De kinderen leren zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun werk. Wat zullen ze wanneer maken en hoe raakt alles tijdig af? De leerkracht begeleidt de kinderen grotendeels individueel.
Het hoekenwerk is gebasseerd op de verschillende talenten. Zo worden de leerlingen gemotiveerd om hun talenten verder te ontwikkelen. De talenten zijn: natuurknap, muziekknap, beweegknap, rekenknap, taalknap, beeldknap, samenknap en zelfknap. De leerlingen krijgen een aanbod van verschillende opdrachten in de hoeken. In het hoekenwerk werken we aan elk talent. Ze kunnen zelf kiezen welke opdracht ze eerst zullen uitvoeren en duiden deze aan.