leefgroep 1

Van zelfstandig kiezen word je groot

Pic-03.jpgDe kleuters worden gestimuleerd en begeleid om hun leerproces zelf in handen te nemen. De kleuters weten wat van hen verwacht wordt, maar kunnen zelf mee de weg bepalen om tot dit einddoel te komen. De begeleider plaatst zich "tussen" de kleuters, is steeds in de buurt en helpt waar nodig de hindernissen overwinnen of stimuleert om de stap te zetten om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Zo blijven de kleuters leergierig en wordt hun onderzoeksdrang gestimuleerd.

Leren is ervaren, ervaren is leren

Pic-02.jpgKleuters zijn van nature uit leergierig. Ze leren graag, als ze maar betrokken zijn bij de leerstof. Die betrokkenheid wordt bereikt door te vertrekken vanuit de wereld van het kind. Zo kiezen de kleuters zelf hun projecten, weliswaar is het aan de begeleider om bij te sturen waar nodig. Het kind met zijn eigen weten en vragen, zijn eigen willen en kunnen is het uitgangspunt van wat er gebeurt. Er wordt ook rekening gehouden met elk kind. Omdat kleuters leren van elkaar wordt er bij ons gekozen voor graadsklassen in de voormiddag. In de namiddag werken we met 2 begeleiders in een 1-2-3-klas. Dat wil zeggen dat de kleuters niet per leeftijd gegroepeerd worden, maar dat verschillende leeftijden samen een groep vormen.

Huiselijke sfeer

Pic-01.jpgBij ons op school vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich in de klas en 
op school op hun gemak voelen. Ze moeten zich thuis voelen. In de klas 
dragen de kinderen pantoffels. Dat houdt niet alleen het vuil buiten, 
maar helpt ook mee om een huiselijke sfeer te creëren.

Bruggen bouwen naar de toekomst

Pic-04.jpgElke ochtend starten we met een specifieke kring: mediakring, axenrooskring, theatherkring, filosofeerkring, weetjeskring, ...Ook in de andere leefgroepen worden diezelfde kringen aangeboden en verdiept. Alsook ons contractwerk op maat van elk kind is een voorloper van het echte plannen in leefgroep 2.